Bevezető
Sokszor sóhajtoztam azon, hogy H0-s méretben több gyártó is készít magyar
vontakozású Nohabot, amelyek közül sok digitális hanggal ellátott dekóderrel
van szerelve. Sajnos a Tillig cég még mindíg nem dobta piacra az első
XXI. századi TT-s Nohabját, így jelenleg a választék csak a BTTB (Berliner
TT Bahnen) 70-es - 80-as években gyártott modelljei futhatnak a pályán.
Ebben a portfólióban - a magyar TT-s modellezők legnagyobb örömére -
megtalálható az M61-es 019-es pályaszámú Nohab. Ez a mozdony azonban
még a hagyományos analóg vezérlésre (+-12 V) alkalmas 3 pólusú
motorral van szerelve. Ez sem tántorított azonban el attól, hogy hanggal
ellátott digitális dekódert szereljek a mozdony belsejébe. Ebben a részben
részletesen ismertetném a digitalizálás egyes fázisait, amely segítséget
nyújthat más analóg BTTB mozdonyok hasonló digitalizásához. Fontos
hangsúlyozni azonban, hogy csak tökéletes műszaki állapot esetén
érdemes dekódert
építeni a BTTB és egyéb analóg mozdonyokba!
Szükséges eszközök és szerszámok:
• ESU 52438 V3-as Nohab hangdekóder (Bármilyen egyéb ESU hangdekóder alkalmas
- javasolt a V3-as -,
viszont a hang adatbankokat és egyéb beállításokat ekkor a LokProgrammer segítségével
"Nohabbá" kell alakítani)
• ESU 20 mm-es hangszóró
• 2 db 16 V-os Tillig fehér izzó
• Modell forrasztó páka
• Műszerészcsavarhúzó
• Csípőfogó
• Csipesz
• Kék vezeték
• Kétoldalú ragasztó
A munkafolyamat:
1. Távolítsuk
el a mozdony karosszériáját egy műszerész csavarhúzóval az 1.
ábrán látható módon mind a négy helyen. (Vigyázzunk, hogy
a festés ne sérüljön meg!) |
1.ábra
|
2. Vegyük
ki a súlyokat a fészkekből (2. ábra) és tisztítsunk
meg minden érintkezőt, hogy az áramátvitel tökéletes legyen. |
2.ábra
|
3. Cseréljük ki az eredeti 12V-os izzókat Tillig 16V-osra, hogy üzem során
ne kelljen gyakran cserélni (3. ábra) |
3.ábra
|
4. Ezt
követően távolítsunk el minden, az analóg vezérléshez szükséges elektronikát
(lámpavezérlő
diódák - 5. ábra -, indítási feszültséget szabályzó
kondenzátor- 4. ábra -, mozdony zavarszűrő tekercsek- 4.
ábra -) |
4.ábra
|
5.ábra
|
5. Csípőfogó
segítségével távolitsuk el az áramvezető lemezt a 6. ábrán látható
részen mindkét oldalon, hogy a világítást a dekóder vezérelhesse. |
6.ábra
|
6. Kétoldalas
ragasztó segítségével ragasszuk be a hangszóró házat az alapba, úgy,
hogy a zsámoly tudjon forogni.(7.
ábra) |
7.ábra
|
7. A
dekóder barna vezetékeit forrasszuk le a gyárilag csomagolt 23 mm-es
hangszóróról és forrasszuk helyébe a 20 mm-est.(8. ábra) |
8.ábra
|
8. Helyezzük
be a hangszórót a hangszóró házba és a dekódert, úgy hogy a barna
vezetékek a motor mellett haladjanak. A 9.
ábrán látható
módon forrasszuk a különböző szinekkel megjelölt pontokhoz a dekóder
azonos színű vezetékeit:
Piros: Jobb oldali áramfelvétel a sínről
Fekete: Bal oldali áramfelvétel a sínről
Narancs: Motor
jobb oldali tápellátás
Szürke: Motor bal oldali
tápellátás
Fehér: Mozdony világítás előremenetben
Sárga: Mozdony világítás
hátramenetben
Kék: Mozdony világítás
közös vezetéke
A forrasztás befejeztével próbáljuk ki a mozdonyt minden irányban,
világítással és hanggal.
ESU alapbeállítások:
F0 funkció:
Világítás ki-be
F1 funkció: Hang ki-be
F2 funkció: Hangkürt
|
9.ábra
|
Ha mindent rendben találtunk,
óvatosan helyezzük vissza a mozdony karosszériáját az alvázra és
futtassuk meg a mozdonyt.
Megoldandó problémák:
• A súlyok kivételével romlik a mozdony áramszedése
és húzóereje, viszont ez a fényszóróháznál található üres hely öntött súllyal
való kitöltése ellensúlyozhatja
• Nincsen zárófény és a világítás izzóját cserélni kell. Saját, vagy Tillig
alkatrészből LED-es világítás beültetése
Végezetül kedvcsinálónak az első próbaútról
készült videó itt tölthető le....
|
|