Eredeti verzió: 2007.07.05.
Változtatva: 2008.05.10.
Bevezető
2006 januárjában jelent meg hazánkban a Tillig cég Desiroja. Bár nagyon hosszú idő alatt készült el, azonban megérte várni rá, mert a végeredmény egy nagyon megbízható, szépen kivitelezett és csendes járású motorvonat lett.
2007 februárjában a Nürnbergi kiállításon az ESU standján lettem figyelmes arra, ahogy a cég ez év októberére
ígéri a Desiro hanggal szerelt LokSoundMicro dekóderét. Már ekkor azon kezdtem el gondolkodni, hogy hova lehetne beépíteni a hangszórót, illetve a dekódert a Desiroba, hiszen hely nem nagyon áll rendelkezésre, mert mindenütt ablakkal körbevett utastér jellemzi a modellt. Ami első látásra jónak tűnt, az az, hogy a csuklóba lehetne talán "eldugni" az elektronikát és a hangszórót, de amikor szétszedtem a motorvonatot, már tisztán látszódott, hogy oda nem fér el. Tovább távoltíva el az alkatrészeket vettem észre, hogy a motorvonat azon kocsija, ahol nincsen motor ugyanolyan alváz kialakítású, mint a motorral szerelt, így hát felcsillant a remény, hogy mégis el fog férni a hangszóró és a dekóder a padló alatt egy kis csiszolással, reszeléssel.
2007
májusában nagy meglepetésemre már elérhetővé (letölthetővé) vált a Desiro hang, így hát csak egy LokSoundMicro dekódert kellett szereznem, arra feltölteni a Desiro hangokat és már ki is lehetett próbálni a gyakorlatban az elképzelésemet...
2008 májusában lettem figyelmes, hogy a mellékelt leírásban szó esik
arról, hogy a belső világítást a homlokzati és zárófénytől is külön lehet
kapcsolni. Ez valóban így van és ezzel ki is bővítettem a hangdekóderes
Desirot.
Szükséges eszközök és szerszámok:
• ESU LoksoundMicro 52894 Desiro hangdekóder (Bármilyen egyéb ESU LoksoundMicro hangdekóder alkalmas,
viszont a hang adatbankokat és egyéb beállításokat ekkor a LokProgrammer segítségével
"Desirová" kell alakítani)
• Minifelex, vagy kis reszelő
• Modell forrasztó páka
• Műszerészcsavarhúzó
• Csípőfogó
• Csipesz
• Szike
• Vékony vezetékek (narancs, sárga, piros, fekete, fehér, szürke, zöld)
A munkafolyamat:
1. Első lépésként távolítsuk el óvatosan a karosszériáról a tetőt mindekét kocsiról a csuklótól kezdődően. 1.
ábra |
1. ábra
|
2. Ezt követően (lehetőleg egy csipesz segítségével) mozdítsuk ki a helyéről a szélvédő üveget (2.
ábra), majd távolítsuk el a karosszériát is. |
2. ábra
|
3. Távolítsuk
el a padlózatot és az üléssort egybefoglaló műanyagot az alvázról, majd a 3.
ábrán nyíllal jelölt helyekre próbáljuk bele a dekódert (piros nyíl) és a hangszórót (fehér nyíl) a nem motorral szerelt kocsirészbe. |
3. ábra
|
4. A 4.
ábrán nyíllal jelölt részeken egy szike segítségével vágjuk le a hangszóró éleit. |
4. ábra
|
5. A karosszériából az 5.
ábrán látható részekről reszeljünk le annyit, hogy a hangszóró felső része ne emelje ki a műanyag padlózatot. |
5. ábra
6. ábra
|
6. Helyezzük el a hangszórót az alvázra, úgy hogy szépen feküdjön fel rá, és mellé pedig a dekódert a képen látható módon (7. ábra). A hangszóró vezetékeit lehetőség szerint bujtassuk el a karosszéria oldalán található nutban. |
7. ábra
|
7. Forrasszuk le a dekóder csatlakozójáról a vezetékeket (lehetőleg egyenként, hogy ne felejtsük el a szinek sorrendjét!) és egyesével toldjuk meg, úgy hogy a vezetékek kényelmesen elérjenek a Desiro másik kocsijában található csoportcsatlakozóhoz.A vezetékeket minden esetben vékony zsugorcsővel szigeteljük le! (8. ábra) |
8. ábra
|
8. A
belő világítás homlokzati és zárófénytől való különválasztására a
mind a motorral rendelkező, mind a másik kocsiban a piros
nyíllal jelölt helyen (9.-10. ábra) a panelt meg
kell szakítani (A pontos helyet a panelon
lévő nyíl mutatja.).
A dekóder zöld szálát a fehér nyíllal jelzet (7-es forrasztási pont
- sárga nyíl) helyre kell forrasztani mindkét kocsiban.
A dekóder programozásánál ne feledkezzünk meg az AUX1 (zöld vezeték)
valamely funkcióbillentyűhöz való hozzárendeléséről.
A belső világítás (a panel kapcsolása miatt) csak akkor világít,
ha az AUX1 és a homlokzati fény is aktív (bekapcsolt állapotú) . |
9. ábra
10. ábra
|
9. Óvatosan
helyezzük vissza az üléssort a hangszóróra és a dekóderre, gondosan
ügyeljünk arra, hogy a vezetékek mindíg úgy legyenek vezetve, hogy
az üléssor sehol se emelkedjen el az alváztól, hanem szépen simuljon
rá. Ez nagyon fontos, hiszen csak akkor helyezhető vissza a karosszéria
szépen, ha a gyári illesztések megmaradnak, valamint a jó futási
tulajdonságok is csak ebben az esetben garantálhatók. (11.
ábra) |
11. ábra
|
10. Mielőtt
a karosszériát visszahelyeznénk az alvázra, teszteljük le a dekóder
működését, hogy minden rendben van-e vele. (Motor, hang, világítás). |
12. ábra
|
11. Természetesen
ekkor még egy-két figura is elhelyezhető az üléseken, hogy élethűbb
legyen a modell... |
13. ábra
|
12. Végezetül
helyezzük vissza a karosszéria elemeket, és már nincsen is más hátra,
ki kell próbálni a pályán a működést.
FONTOS!!!! Nagyon nagy gondot fordítsunk arra, hogy a csuklóban található vezetékek ne akadályozzák a csuklót a fordulásban, mert ez kisikláshoz vezet! |
14.ábra
|
A gyár által programozott funkciók:
• F0 Világítás ki/be
• F1 Hang ki/be
• F2 Kürt
• F3 Ventillátor
• F4 Ajtó záródás figyelmeztető síppal
• F5 Vonat indulás síp
• F7 Hangosbemondó
• F8 Levegő
• F9 Kapcsolás
|
|