Eredeti verzió: 2007.01.10.
A legutóbbi frissítések csak a galárián belül készültek, úgyhogy ideje
volt már, hogy a rengeteg felgyülemlett kép és tapasztalatból ismét felkerüljön
valami...
A terepasztalomon egy kisvárosi pályaudvar forgalmát szeretném megjeleníteni
(A részletes pályatervek később), ahonnan egy "S" kanyaron
keresztül egy mellékvonalon lehet majd a hegyen elhelyezkedő hegyi falucskába
eljutni.
A hegyi falu alatt található az alagút, melyben az egyvágányos fővonal
két vágányra
oszlik. Ennek elsősorban az a szerepe, hogy a számítógép vezérelte
automatikus menet alkalmával a pályaudvarról kiinduló vonat ne jelennyen
meg azonnal
a másik oldalon érkező vonatként, hanem a vonatok kis késleltetéssel
felválta érkezzenek az
állomásra.
|
2004 július:
A terepasztal építési
fázisában így első helyet kapott az alagút készre építése, hiszen
a tervezett hegyi
falucska erre
épül majd rá.
Természetesen így elsőnek a földszinti sínek lefektetéséről kellett gondoskodni,
annak
teljes
áramellátásáról, szakaszonkénti szigeteléséről és a váltók elektromos vezetékeléséről.
A szakaszok szigetelését az érintkezők régi BTTB-s bakelit anyagú szigetelőre
(Deák Modell) való cseréjével oldottam meg. Ezeken a szigetelőkön sajnos szikével
sokat kellett
alakítani, hogy szépen illeszkedjenek a sínek összerakásakor.
Minden
szakasz
külön
áramellátást
kapott az egy-egy sín aljára forrasztott vezetékeken keresztül.
A töltés készítéséhez 2mm-es parafát használtam (OBI) a sinek alá, majd a sínszálakat
vékony szöggel rögzítettem (Deák Modell). (Ekkor még kavics ágyazattal borított
papírtöltést
is használtam)
|
|
2004 augusztus:
A
felsővezeték nyomvanalának kialakítását célszerű a sinek fektetése
után közvetlenül elvégezni, ezért ezt követően a felsővezeték elkészítése
következett az alagút teljes hosszában. (Mindezek mellett jó
alkalom volt egy "eldugott" helyen elsajátítani a fesővezeték
építésének fogásait.)
A Viessmann palettáján szerepel ugyan a 4295-ös katalógusszámú alagúti
felsővezeték szett, azonban ez egy félig nyitott alagútban nem lenne
teljesen esztétikus, mivel fényképezni és videózni is szeretnék a jövőben
ezen a szakaszon is.
A választásom így a Viessmann 4200-as alapszettjére
esett, és ebben szinte minden meg volt, amire szükségem volt a teljes
szakasz kiépítéséhez.
A felsővezeték építéséről a későbbiekben részletesen írni fogok...
|
|
2005 július:
A téli időszak alatt a hideg miatt garázsban való munka nem
folytatódott, így az alagút sem. Ezen idő alatt azonban
elkészült hegyi faluba vezető az "S" kanyar
pályaszakasza.
A nyár eljövetelével szabadságom alatt tovább folytattam az
alsó szintet is: Az "S" kanyar elészítésekor már tapasztalatot
szereztem a sínek valósághűbbé tételében, így tehát nem volt kétséges,
hogy ezt az
alsó szinten is meg kell utólag csinálnom. Először a sínszálak festékszóróval
való rozsdásítását végeztem el, majd ezt követte
a töltés
kialakítása
a már ismertetett
módon.
Miután mindezekkel készen lettem, folytatódhatott tovább az alagút kialakítása.
A hegyi falu alpjául szolgáló faroslemez tartójának a terveim szerint az
alagúti sinpárt határoló oszlopokkal vettem körül. Az aztal szélein ritka
sűrűséggel
a szerelvények könnyebb hozzáférhetősége érdekében, míg a belső részen
sűrűn. Az alagút belső falát habpapírból (Faller
N) készült sziklafal imitációval fedtem be.
|
|
Most már "csak" el kellett helyezni
az alagút bejáratokat (Noch) mindkét oldalra, és a bejárati valamint
a kijárati fényjelzőket a pálya mindkét irányában.
Az alagút az elképzeléseim szerint sziklás elemekből állt volna,
ehhez Noch öntőformákból gipsz sziklákat készítettem és föld színű
alapfestékkel festettem le, majd egyesével leragasztottam őket. |
|
2006 október:
Több mint egy év elteltével kerülhetett sor a folytatásra, immáron a terepasztalt
a garázsból az új házunk "Hobby szobájába" (bár feleségem szerint
dolgozó szoba) átköltöztetve.
Ekkor már elkészítettem a fénykép albumomon is többször látható diorámámat,
így sok gyakorlati tapasztalatot szerezve és hallgatva Peet barátomra a fent
említett sziklákat közösen eltávolítottuk és csak a nagyobb felületeken
helyeztünk el gipsz sziklákat. |
|
A sziklákat Noch gumi anyagú
formákba öntöttem.
A megszáradt darabokat egyesével Noch fekete víz alapú festékkel szivacs
segítségével felvittem mindegyik szikladarabra. A valósághű látvány
érdekében okker és barna szineket is futattam a repedésekbe (szintén
víz alapú
Noch), majd ezeket a szivaccsal óvatosan elkentem.
Ezután a sziklák kiálló éleit fehérítettem meg Revell fehér festékkel
a következő módon: az ecsetet jól belemártottam a fesékbe és egy papír
lapon addig húzgáltam az ecsetet, amíg csak félszáraz festék maradt
az ecsetben. Így az ecsetet nem rányomva, de gyors mozdulatokkal a
szikla felületén végighúztam több alkalommal.
Ezek után higított Noch ragasztót fújtam spriccolóval
a felületre, hogy a felület időtálló legyen.
Az így elkészült sziklákat felragasztottam a megtisztított felületekre.
Tipp: Hasznos dolog a Noch
DVD-t megnézni, ezen pontosan lehet követni a folyamatot. |
|
Az alagút teljes hosszában kővel
és sziklával borított terepet képzeltem el. A terep köves
részeinek lefedésére szolgáló anyaghoz különböző méretű és típusú
Noch valamint Busch köveket egy műanyag dobozban
kevertem össze.
A kővel borítandó felületet Heki folyékony vízbázisú
ragasztóval kentük be, majd egy ecset segítségével egyenletesen
eloszlattuk a felületen. |
|
Az összekevert kőzúzalékot egyenletesen
elszórtuk a ragasztóvel borított felületen... |
|
Ahhoz, hogy valósághűbb legyen
a terep, sokféle anyagot és színt kell használni. Ennek érdekében
több sötét színű Noch zúzalékokat szórtunk foltokban a kövekre. |
|
A zúzalékszórás eredménye itt
látható... |
|
A terep időallósága érdekében
az így elkészült felületet egy injekciós tű segítségével (de lehet
a sziklafestésnél már ismertetett spriccelővel is) vízzel
higított Noch ragasztóval fedtük be. |
|
Száradás után még egy-egy fűfolttal
bővítettük a terepszíneket Heki
ragasztó segítségével. |
|
Ezután nem volt más hátra, mint
a töltés befejezése.
Ezt már másabb módszerrel csináltam, mint a pályaéítésben
részletezett.
Itt először a töltés zúzalékait szórtam egy kávéskanál segítségével
a felületre, ezt ecsettel egyengettem el.
Ezt követően pedig alaposan vizezett Noch ragastót csepegtettem
egy orcseppes pipetta segítségével a zúzalékra.
Ezt kb. másfél napig hagytam száradni.
Nem volt más hátra, a felsővezetékeket fel kellett helyezni az
oszlopokra.
|
|
Végezetűl két ízelítő kép az
elkészült terepről... |
|
|
|